پرواز هواپیمای جت فراصوت در 2023

هواپیمای جت فراصوت با همکاری شرکت Aerion و ایرباس ساخته می شود. Aerion امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ مراحل پروازهای آزمایشی جت فراصوت را طی و در سال ۲۰۲۳ به طور عمومی جت‌های فراصوت خود را به بازار عرضه کند. در طی نمایشگاه هوانوردی در لاس‌وگاس شرکت FlexJet، از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی جت‌های خصوصی، به طور رسمی اعلام کرد که سفارش ساخت ۲۰ فروند هواپیمای جت فراصوت خصوصی AS2 را داده است.
Aerion و ایرباس با جدیت به دنبال توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با هواپیمای جت فراصوت AS2 هستند تا عملکرد آن‌ را در زمینه‌های مختلف بهبود بخشند. پیش‌بینی می‌شود با عرضه‌‌ی این هواپیماهای جت فراصوت خصوصی تحول بزرگی در بازار مسافرت‌های تجاری رخ دهد.
برآورد ارزش این قرارداد برابر با ۱۲۰ میلیون دلار است. هر فروند از این هواپیمای جت فراصوت بین ۸ تا ۱۲ را نفر را جا‌به‌جا می کند.

ایرباس و بوئینگ سهم بزرگی از بازار هواپیماهای مسافربری را در اختیار خود دارند و همواره در تلاش برای بهبود محصولات خود با نوآوری‌های مختلف هستند. با این حال گاهی این نوآوری‌ها در ثبت یکسری پتنت خلاصه می‌شوند و شاهد عرضه‌ی یک محصول نهایی در بازار نیستیم. یکی از زمینه‌های کاری برای شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی ساخت هواپیمای جت فراصوت است.

استفاده از هواپیمای جت فراصوت

در کنار چالش‌هایی که در فرآیند ساخت وجود دارند، رسیدن به چنین محصولی می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را دارد. به لطف استفاده از این هواپیما خصوصی می‌توان صبحانه را در نیویروک خورد و ناهار را در لندن گذراند. بنابر اطلاعات ، سرعت این جت‌ خصوصی می‌تواند تا ۱.۵ ماخ برسد. این عدد ۶۷ برابر سریع‌تر از تندروترین هواپیمای مسافربری حال حاضر است. درنتیجه کاربری اصلی این هواپیما برای مسافت‌های طولانی مدت و بین قاره‌ای خواهد بود.

با استفاده از این جت فراصوت می‌توان تا ۳ ساعت در مسافرت‌های بین اروپا و آمریکا و تا ۶ساعت در مسافرت‌هایی به مقصد استرالیا و آسیای شرقی صرفه‌جویی کرد. به طور معمول هواپیماهای امروزی فاصله‌ی بین نیویورک و لندن را در هفت ساعت طی می‌کنند که به وسیله‌ی جت‌های AS2 مسافران می‌توانند در ۴ ساعت ۲۴ دقیقه به مقصد برسند.

جریان آرام و طبیعی فراصوت، Super Sonic Natural Lumina Flow، فناوری اصلی این جت‌های شخصی به حساب می‌آید. که توسط موسسه‌ی تحقیقات پیشرفته‌ دفاع ایالات متحده‌ی آمریکا توسعه یافت و در ناسا آزمایش شد. به لطف این فناوری می‌توان به طراحی بهینه‌ی آیرودینامیکی بدنه دست پیدا کرد. تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به سرعت سیر بالاتری نیز رسید.

با این حال نباید خیلی انتظار استفاده‌ی عمومی از این هواپیمای فراصوت را داشته باشیم. چنان که مدیرعامل شرکت FlexJet عنوان می‌کند استفاده از این هواپیماها بسیار گران تمام خواهند شد. طول بلند این هواپیما موجب این است که هر فرودگاهی نتواند میزبان جت‌های AS2 شود. در کنار این عامل، مصرف سوخت این هواپیما نیز همچنان بالا به نظر می‌ٰسد. چرا که سه موتور این هواپیما در هر ساعت ۱۰۰۰ گالون سوخت مصرف می‌کنند. بنابراین هزینه‌های بالای استفاده و نگهداری این هواپیما را می‌توان از همین الان پیش‌بینی کرد.

https://www.aviation.ir/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/